Dag 14 en 15 zaterdag 12 april en zondag 13 apri - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Bert en Rolien - WaarBenJij.nu Dag 14 en 15 zaterdag 12 april en zondag 13 apri - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Bert en Rolien - WaarBenJij.nu

Dag 14 en 15 zaterdag 12 april en zondag 13 apri

Door: Bert en Rolien

Blijf op de hoogte en volg Bert en Rolien

14 April 2014 | Verenigde Staten, Cortez

Zaterdag 12 April

Wederom volop zonneschijn en heerlijk ontbeten in de zon. Heel vervelend.
Het zal wel de laatste keer zijn deze week, want vanaf nu word het weer iets kouder, ook omdat we nu de Rocky mountains intrekken.
Na het eten de boel weer ingepakt en afgekoppeld van riool, water en licht zodat we weer verder konden.
Eerst nog even een stukje Santa Fe bekijken waar we gisteren niet meer aan toegekomen waren.
Canyonroad heet de straat die we nog moeten bekijken. Een straat vol met galleries en kunst, mag je eigenlijk niet missen.
Hier hebben we nog zo weer 2 uur rondgelopen, zodat het al weer rond de klok van half 1 was, voordat we Santa Fe uitreden.
We gingen richting Taos, ook weer een indianenstadje met allerlei galleries. We hebben de toeristische route genomen, een mooie weg door de bergen. Hierdoor kwamen wij terecht bij een cathedral in Chimayo.
Deze cathedral is inmiddels een bedevaartsoord, net zoiets als Lourdes. Hier is ooit iemand op zijn knien gaan liggen
In het zand en is op deze plek wonderbaarlijk genezen van een levensbedreigende ziekte.
Als dank heeft hij op deze plek een cathedral laten bouwen en een uitsparing in de vloer gelaten zodat je ook de grond daar kan aanraken.
Er shijnen nog steeds mensen met krukken te komen en zonder krukken weer weg te gaan. Hier komen ook duizenden mensen per jaar.
Daarna heerlijk mexicaans gegeten in een naastgelegen restaurant. Echt super.
Tegen 15.30 uur maar weer verder richting Taos. Het weer was inmiddels slechter en kouder geworden. In Taos aangekomen eerst maar eens door Taos heen gereden, zodat we al snel in Taos Pueblo terechtkwamen.
Hier werden we al tegen gehouden door een agent, we mochten niet verder, het dorp was gesloten wegens religieuze activiteiten.
Dit is een dorp waar de indianen nog op traditionele wijze leven, zonder elektriciteit. Maar we mochten er niet in dus nog gauw wat fotos gemaakt, wat ook niet mocht want je moet daar een vergunning voor hebben in dit dorp.
Ja en nu, wij nog maar even naar het visitorcenter gereden. We hadden ook niet veel zin om nog in Taos te blijven. Kunst hadden we genoeg gezien en het weer was ook niet alles.
Rolien had onderweg nog een spa gezien, wederom weer hotsprings die uit de bergen komen.
Dit was in Ojo Caliente, 70 km verderop, en daarnaast lag ook een campground.
1 en 1 =2 dachten wij, dus op naar ojo caliente. Een prachtige route door de bergen en langs een mooi rivier. Bleek dat we door een soort canyon naar beneden reden waar een rivier door heen liep. We waren al wel 30 km op pad toen de weg ineens ophield. We kwamen nog over een bruggetje en moesten toen een stijl smal grindpad omhoog met haarspeldbochten om wat later bleek de canyon weer uit te komen.
Toch maar langzaam doorgereden in D2 en zien waar we uitkwamen. Tom tom gaf aan dat we na 4 km linksaf moesten. Dus ik dacht veel verder kan het dan niet zijn naar een verharde weg.
Rolien was maar gaan filmen om niet teveel naar beneden te kijken. En ik moet zeggen, ik kreeg zelf ook al een beetje raar onderbuikgevoel. Voor iedere bocht werd het smaller en stijler en dacht ik......................nu gaan we terug!
Maar na de bocht tufte de V8 weer vrolijk verder omhoog hobbelend en stotend over het slechte pad.
Roadbear moest ons eens zien hier.
Maar na 4 km kwamen we dan ook eindelijk boven en keken we voor ons over een eindeloze prairie uit en achter ons over een enorme canyon met diep onder ons de rivier.
Wel een machtig gezicht en we hebben maar een high five gedaan en mooie foto's gemaakt. Bleek er boven nog een bordje te staan verboden voor gemotoriseerd verkeer! Dus wij tegen elkaar die stond beneden echt niet! We zijn maar niet terug gegaan om te kijken, haha.
Maar snel weer door richting de Spa, en tegen half 7 aangekomen en geinstalleerd op de campground, lagen wij om 19.00 uur al weer heerlijk in het warme bronwater van de spa. Daarna nog wat gegeten en gedronken in de wijnbar en rond 23.00 uur maar plat want wij hadden het wel gehad.

Zondag 13 April

Rond 7.30 uur wakker geworden met een stralend zonnetje.
We wilden vandaag richting de Mesa Verde Np, dit was nog 380 km rijden, aardig trippie dus.
We hadden geen brood meer dus dat moesten onderweg maar ergens doen.
Na een uurtje rijden kwamen we aan bij een tankstation waar we moesten tanken. Je kan maar beter zorgen hier dat als je een tankstation tegenkomt er ook maar benzine ingooit want je kan hier een hele poos rijden zonder ook maar iets tegen te komen. Zelfs de telefoon werkt af en toe niet.
Gelijk hier ook maar een soort mexicaans wrap gekocht, op aanraden van een bejaarde amerikaanse dame.
En ze had gelijk.......echt heerlijk!
Daarna 2x getankt, want je moet eerst betalen en dan tanken, maar weet ik veel hoeveel dollar er weer ingaat.
Maar we hadden in ieder geval de buikjes weer vol.
Weer op weg door de rocky mountains waar we genoten van de mooie rotsformaties en uitzichten, werd het steeds bewolkter, en begon het te regenen. Hoe hoger we kwamen begon het zelfs te sneeuwen en ja het bleef ook nog liggen.
We hadden al autos naar beneden zien komen met de hele gril al vol sneeuw. Erg bijzonder om hier zo rond te rijden. Gelukkig viel het voor ons allemaal mee en bleef de weg redelijk schoon.
Om 15.00 uur kwamen we aan bij het NP Mesa Verde.
Besloten om eerst maar even te kijken of de Koa camping open was, zodat we even konden kijken of het wat was.
Het bleek een leuke camping te zijn en op aanraden van de campingbaas morgen maar naar Mesa Verde, want vandaag is zonde het is bewolkt en je hebt kans op sneeuwbuien en morgen word een mooie zonnige dag.
Dus stonden we om half vier weer geinstalleerd.
Om 20.00 uur moeten we het water van de camper loskoppelen want het gaat vannacht een paar graden vriezen. Dus dumpen en water afkoppelen. De camper kan gewoon voorzien blijven van water binnen als we de kachel maar aan doen op 12 graden en de boiler aanlaten.
Nou dat gaan we zeker doen.......!
We hebben hier een vuurplaats bij de camper dus we gaan straks ook nog maar ff een kampvuurtje bouwen want ik heb hier nog wat hout gekocht op de camping.
Gezellig hoor.
Morgen gaan we eerst Mesa Verde bekijken, dit zijn rotswoningen van indianen die allemaal bewaard gebleven zijn van honderden jaren oud. Daarna gaan we richting Monument Valley NP, hier zijn western films opgenomen met o.a.John Wayne. Dus weer genoeg te doen.

Groetjes Bert en Rolien

• 16 April 2014 - 06:07

The Roadbear Friends:

Wouw, wat een verhaal!! We vinden jullie een stoer stel!! Dat zouden wij "als Gooische wijfies" niet aankunnen hoor. Hahaha
    Wij zitten met windkracht 12 in het zonnetje bij Palm Springs. Hebben voor het eerst sinds 2 dagen weer internet. In het "wereldse" las Vegas was er geen verbinding.....
    Veel plezier nog!!!

• 16 April 2014 - 12:09

Jannet:

Wat een belevenissen weer! Echt gaaf om te lezen. Spannende tocht hebben jullie gemaakt, maar gelukkig met een happy end :-) Mooi uitzicht zoals jullie het beschrijven!
    Fijn dat jullie zo genieten.
    Dikke kus en groeten, ook van Ed, Koen en Karlijn xx Jannet