Dag 12 en 13 Donderdag 10 en vrijdag 11 April - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Bert en Rolien - WaarBenJij.nu Dag 12 en 13 Donderdag 10 en vrijdag 11 April - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Bert en Rolien - WaarBenJij.nu

Dag 12 en 13 Donderdag 10 en vrijdag 11 April

Door: Bert en Rolien

Blijf op de hoogte en volg Bert en Rolien

12 April 2014 | Verenigde Staten, Santa Fe

Donderdag 10 April,

Vanmorgen vroeg wakker worden in Amarillo. We staan hier langs een spoorlijn en volgens de buurman chris had je hier s' nachts geen last van want hij zou alleen maar overdag toeteren.
Nou noway, ik heb de trein regelmatig horen toeteren. Maar niet getreurd het was weer een mooie dag het zonnetje scheen.
We hadden deze dag aardig wat te doen, we moesten eerst nog een stukje route 66 bekijken in de stad. Dit was een stuk route wat ze dan voor de toeristen netjes hielden en een beetje in stand hielden. Dit was ongeveer 1,5 mijl. Dus dat was snel bekeken.

Toen door naar de cadilac ranch, hier hebben ze 10 caddilacs in de grond gepoot ergens langs de snelweg. Je kan hier stoppen en het is een soort kunstwerk, wel erg leuk om even te zien. Je ziet ze wel in boekjes op plaatjes of op internet voorbijkomen, maar nu sta je er dan zelf bij.
Ook maar ff met een spuitbus onze namen erop gekalkt, dit zal er wel niet lang op blijven staan, want er komen zoveel mensen hier en de meesten spuiten wel een tekst of naam erop.
Er zitten behoorlijk wat lagen verf op de auto's, volgens mij roesten ze nooit weer. We hebben zo alweer binnen een uur 2 dingen gezien. Daarna nog even gestopt op het halfway point van de route 66. Het is vanaf hier precies 1139 mijl naar Los Angeles en ook 1139 mile naar Chicago. Nog even wat plaatjes geschoten en weer door.
We hadden inmiddels Texas verlaten en Nieuw Mexico binnengereden. Nog even gestopt bij het visitor center voor info en weer door.
Het landschap veranderde hier ook weer, het werd allemaal wat heuvelachtiger en in de verte zagen we de uitlopers vande rocky mountains met witte sneeuwtoppen. Mooi hoor.
Er stond ook weer een aardig windje deze dag en de V8 Ford motor tikte weer heel wat litertjes brandstof erdoor.Nu is benzine gelukkig niet zo duur als in Nederland, het kost hier ongeveer 0,75 eurocent per liter. Maar als je dan moet tanken schrik je toch iedere keer weer. Er gaat ook dik 200 iter in de tank.
Afslag Santa Fe genomen, nu komen we onze Road bear friends niet meer tegen. Zij moeten naar Los Angeles en wij naar Denver.

Rond 15.00 uur nieuwe tijd, want we hadden weer een uurtje erbij gekregen. Het is nu 8 uur tijdverschil met nederland inmiddels, zijn we aangekomen in Santa Fe. Eerst maar even de stad voorverkend en daarna naar de camping.
We hebben ons maar even geinstalleerd en daarna met de camper naar de stad om wat te gaan eten. We hadden van de dame van de camping gehoord dat Ched een heel goed restaurant was.
Camper geparkeerd achter de kerk in de stad daarna nog 200 m lopen, vlakbij dus.
Het was druk bij Ched een mexicaans restaurant, we moesten een half uurtje wachten, dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om even bij de naastgelegen winkeltjes te kijken.
Je hebt hier van allerlei galleries met kunst en handgemaakte sieraden, gemaakt door indianen.
Na een half uurtje ons gemeld, daarna konden we vrij snel aan tafel.
Hier heerlijk gegeten was echt de moeite waard. En tegen half 10 terug naar de camping. Tijd voor een afzakkertje en daarna lekker slapen.

Vrijdag 11 April,

Vanmorgen vroeg wakker door het uurtje wat we er weer bij hebben.
Het was weer mooi weer, zonnetje erbij dus wederom weer lekker buiten ontbeten. Daarna een relax morgen. Nog even gefacetimed met thuis en even gebeld met Harma voor haar verjaardag.

We waren hier gisteren een rondje aan het lopen op de camping, toen we ineens een 4 wheel drive bus zagen staan met nederlands kenteken. Dus wij maar even praatje maken met deze mensen. Bleken man en vrouw te zijn die met de vut waren en de pan american highway aan het rijden waren.
Ze gingen hem niet in 6 weken doen zoals sommige, maar deden hem in een aantal jaar. Steeds een gedeelte, en dan gingen ze zomers weer terug naar Nederland om vervolgens na 3 mnd weer terug te vliegen om weer een stuk route te rijden en her en der natuurlijk ook links en rechts van de route leuke dingen te bekijken. Mooi verhaal, erg interessant.

S' middags met de bus naar de stad, een hele belevenis. Het kost geen drol, 2 dollar enkele reis met ons tweeen.
We wilden betalen met 5 dollar en de buschauffeur keek ons aan en zei " laat maar zitten, it is for free". En zo liet hij bij de meeste haltes de mensen wel gratis in de bus. Af en toe betaalde er eentje. Heel apart.
Er kwamen ook allerlei soorten mensen in de bus, veel daklozen. Opeens een lucht in die bus, een echte wietlucht je kon er zelf wel uitgaan. Man wat stinkt dat, zaten er 2 zo stoned als een garnaal in die bus.
Het was een ritje van 7 km naar Down town, maar door al die haltes en dat de mensen complete fietsen voorop die bus knoopten duurde de rit wel een half uur. Maar wel gelachen.
In Downtown aangekomen veel gezien, leuke galleries en een soort markt waar de indianen anno 2014 hun zelfgemaakte sieraden verkochten. Nog veel te dure kledingwinkels bezocht waar shirtjes 300 dollar kosten.
Echt een leuke stad met karakteristieke woningen in de Adobe stijl.
Een stijl waarbij de huizen worden gemaakt van stro, leem en water en allemaal in de bruin beige kleur zijn.
Er wordt door de gemeente ook streng opgelet dat er niet anders gebouwd word als deze stijl.
Leuke terasjes aangedaan waarbij we hebben genoten van de mensen en auto's die voorbijkwamen.
Veel muzikanten met een fooienpotje op straat en een hond ernaast. Mooi om te zien allemaal.
Kortom Santa Fe is een echte aanrader.
Daarna weer in de bus terug, wat een stuk rustiger verliep als heen. Voor de camping afgezet daarna bakkie doen relaxen, blog bijwerken en daarna borreltime.

Morgen maar eens richting Taos en dan zien we wel waar we terechtkomen.
We willen graag nog enkele parken zien zoals mesa verde, national monument, arches Np en colarado springs en eigenlijk ook nog een plek om een dag om te gaan skien in de rocky mountains.
Dus nog genoeg te doen en te weinig dagen haha.
Leuk die reacties van onze volgers, vooral berichtjes blijven sturen. Latersssss.

• 12 April 2014 - 11:43

José:

Wat weer n mooi verhaal echt weer genieten. Moest Rolien die giga pizza alleen opeten? Wow, en Bert heb jij je nog niet zo'n mooie leren Cowboyhoed gekocht lekker stoer. Héél veel plezier nog en genieten doen jullie zeker liefs van ons

• 16 April 2014 - 12:16

Jannet:

Verslag gelezen en foto's bekeken. Gaaf!!!
    Wat een prachtige reis maken jullie. En ook al plannen voor als jullie met pensioen gaan?

Lieve groeten, Jannet