Vancouver island naarJasper /Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Bert en Rolien - WaarBenJij.nu Vancouver island naarJasper /Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Bert en Rolien - WaarBenJij.nu

Vancouver island naarJasper /Banff

Blijf op de hoogte en volg Bert en Rolien

24 Juni 2015 | Canada, Banff

Van Vancouver Island naar Jasper/ Banff.

Na ons walvissenavontuur in Tofino gaan we morgen richting Nanaimo aan de andere kant van het eiland om daar nog 1 nacht te slapen op een camping dicht bij de stad.
Het zou gaan regenen in Tofino en we hadden beperkt de tijd anders zou je nog wel een week kunnen staan op deze camping, zo'n prachtige natuur is het hier.
Zon zee en strand, heerlijk toch?
Het zou een ritje van 3 uur worden naar Nanaimo, een rit over een bochtige weg door de bergen en langs snel stromende riviertjes en watervalletjes.
Na nog een stop te hebben gedaan onderweg, kwamen we tegen 13.00 uur aan op de camping in Nanaimo, een camping die we de vorige dag hadden opgezocht op het internet en waar we zicht hadden op de oceaan.
De zon die ze ons hadden beloofd deze dag liet het wel een beetje afweten, af en toe een beetje motregen maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden tenslotte nog maar weinig regen gehad, dan was het thuis wel anders.
Na een kort ritje gevolgd door een wandeling door de stad, waren we tegen 19.00 uur weer op de camping.
Inmiddels was het ook weer wat opgeklaart, en hebben we nog even lekker buiten kunnen zitten bij een knisperend kampvuurtje.
Nadat GOOGLE ons had verteld wat de vertrektijden van de boot waren, en omdat we een lange reisdag voor de boeg hadden, besloten we de eerste boot te nemen richting Vancouver, het vaste land.
6.20 uur ging de eerste.
Dat werd dus vroeg opstaan, het is tenslotte vakantie.
Toen de wekker om 5.25 uur ging scheen het zonnetje al lekker, snel douchen stroom en water afkoppelen en naar de boot, waar wij om 6.05 uur aankwamen
We hoefden niet lang te wachten en konden na 10 minuten de boot oprijden en een plekje zoeken bij het raam.
Door het tijdverschil van 9 uur, was het thuis half vier s' middags en kon Rolien nog ff appen met haar zussen.
Toch handig Wifi op de boot.
De boot legde tegen 8.15 uur aan en voor ons lag een lange weg richting Jasper en Banff.
Normaal zijn deze dagen echt te lang, met zo'n rit van bijna 800 km. Maar dat kwam omdat Vancouver Island eigenlijk niet in de planning stond, en dan moet je soms even wat tijd inhalen.
Na een tussenstop in het plaatsje Whistler waar ook de olympische winterspelen van 2010 gehouden zijn, wilden we nog even naar het olymisch dorp rijden. Dit bleek afgesloten door een of ander event.
Jammer dan nog maar even door Whistler zelf wandelen, de skiliften die waren nu open voor de mountainbikers , die met hun MTB weer van de berg afkwamen suizen, erg spectaculair.
Na een lange rit en behoorlijk wat benzine te hebben verbrand kwamen we tegen 22.30 uur aan in Jasper National park. De klok was inmiddels ook weer een uur voorruit gegaan. Nu was het 8 uur tijdverschil met NL.
Kort voordat we het plaatsje Jasper binnenreden , zagen we ineens weer 2 beren , heerlijk grazend langs de weg.
De camper maar weer langs de weg, en een paar leuke plaatjes geschoten.
Je staat op dat moment nog geen 6 meter van de beer af, wel veilig in de auto natuurlijk maar wat zijn het toch mooie beesten.
Je zou ze zo knuffelen.
Toen we 10 minuten later op de camping aankwamen zijn we dan ook direct in slaap gevallen na een lange dag.
De volgende dag een ritje door het park gemaakt richting de hotsprings.
Hier hebben we heerlijk gebadderd en na een uurtje te hebben gezwommen zijn we weer in ons hotelletje op wielen richting de Icefields gereden.
De route tussen Jasper en Lake Louise heet de Icefield parkway, en is een van de mooiste scenicroute's van de wereld.

Een route met een schitterende natuur en prachtige gletsjers en natuurlijk veel wildlife.
We konden met onze camper vlak bij de gletsjer komen, door de klimaatverandering was de gletsjer in 100 jaar behoorlijk geslonken.
We hebben hier rondgewandeld en wat plaatjes geschoten en verder nog het informatiecentrum bezocht, maar hebben besloten om niet met een bus de gletsjer op te gaan.
Kostte weer 100 dollar en zoveel meerwaarde had het volgens ons niet.
Kaprun is dan ook leuk tijdens je wintersport.
Vlakbij was weer een camping waar we overnacht hebben, hier was weer het zelfregistratiesysteem net als in Yellowstone.
En na 2 rondjes over de camping hadden we ons plekje weer gevonden. Je kon hier gratis hout halen bij de ingang van de camping, zodat we op tijd ons kampvuurtje aan hadden en niet zuinig hoefden te zijn met hout.
Tegen 21.00 uur nog ff stukkie wezen touren over de icefieldparkway om wat wild te spotten, maar verder als 2 berggeiten zijn we niet gekomen.
Dan maar terug naar de camping voor een welverdiende nachtrust.
S' morgens tegen 9.30 uur na het ontbijt weer op weg voor de volgende stop, Lake Louise.
Dit is een prachtig blauw meer een erg mooi plaatje alleen supertoeristisch, alleen maar drukke chinezen en japanners met hun ipad's om foto's te maken.
Dit hadden we snel gezien en hebben daarna heerlijk gegeten bij Deer Lodge, een heerlijke buffalo steak, echt zo lekkerrrrrrrr.
Daarna nog naar een ander bergmeertje gereden wat veel minder toeristisch was aan waar we nog een mooie wandeling gemaakt hebben rond het meer.
Waren we de calorien van de steak ook gelijk weer kwijt haha.
Na een welverdiende nachtrust was de volgende stop Banff, een wintersportplaatsje ongeveer 140 km vanaf Calgary.
Mooi uitgangspunt voor de laatste dagen.
Hier de Gondola bezocht, een gondel die je bovenop een berg brengt en waar je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving.
Hier kwamen we er ook achter dat je hier in Banff eigenlijk helemaal niet kunt skien, je moet al gauw een half uur rijden om ergens bij een skilift te komen.
Dus Andreas en Ulli, dit is niet wat voor de winter.
Verder is het wel een gezellig dorp met gezellige restaurantjes en barretjes. Top.
We vermaken ons hier wel.
Onze laatste vakantiedagen gaan wij hier slijten voor dat we donderdag weer richting NL vliegen.
Onze berenteller staat inmiddels op 8 beren, en nog heel veel ander wild.
We hebben weer veel beleefd en nog leuke verhalen voor thuis.
Kortom weer een TOP Vakantie.
Tot volgende week in NL., en ik hoop dat jullie van onze verhalen hebben genoten.

Lieve groetjes,

Bert en Rolien.

• 24 Juni 2015 - 01:10

Bert En Rolien :

Helaas lukt het nu nog niet om de foto's te plaatsen te traag internet
    Zitten in visitors center van banff waar wifi is.
    Tja en dat zijn wij dus niet alleen ik probeer het later nog een keer.
    Houden jullie tegoed
    Laters !!!
    Ps ik hoop dat als jullie weer aan de dag beginnen het is gelukt bij jullie nu 01.13 uur

• 24 Juni 2015 - 05:44

Bert En Rolien :

Yep toch nog gelukt na het eten in restaurant snellere wifi
    Veel lees en kijk plezier
    Groetjes en liefs van ons xxxx

• 24 Juni 2015 - 10:25

Pa En Henny:

Hoi luitjes,

Mooie verhalen. Een goede reis terug en tot volgende week.

Liefs pa en Henny

• 24 Juni 2015 - 11:31

Rina:

Wat weer een prachtig verslag ....wat hebben jullie bijzondere dingen meegemaakt, geweldig!
    En Bertje met z'n hout hahah ...zelfs in de vakantie met hout slepen.....

• 24 Juni 2015 - 15:38

José:

Wat weer prachtig geschreven we zijn er gewoon bij zo beeldend en de foto's erg mooi geniet nog even liefs

• 25 Juni 2015 - 11:34

Jannet:

Ha lieverds,

Weer een mooi verslag en prachtige foto's. Wat een geweldige reis maken jullie. Volgende week alweer terug naar Nederland. Ongelooflijk, zo snel de tijd gaat. Maar jullie kunnen vast nog lang teren op alle herinneringen en gelukkig hebben jullie de foto's nog. Gaat vast weer een mooi album worden.
    We gaan gauw afspreken hoor! Ben zo benieuwd naar jullie verhalen. De verslagen van Bert zijn prachtig, maar toch altijd leuker om ze in real life van jullie te horen.
    Geniet er nog maar even lekker van, haha....dat kunnen we wel aan jullie overlaten.

Dikke kus en knuffel,
    Jannet en natuurlijk ook de hartelijke groeten van Koen en Karlijn